هدف این مقاله شناسایی برخی از مزایا و معایب بازاریابی دهان به دهان است. همچنین تعاریف بازاریابی دهان به دهان را بررسی می کند و بینشی جامع از موضوع را در اختیار شما قرار می دهد.

تعاریف بازاریابی دهان به دهان

به گفته کاتلر و همکاران. (2009) دهان به دهان (WOM) یک ارتباط بین فردی در مورد محصولات و خدمات است که در آن شخص شنونده صحبت های گوینده را بی طرف می داند.

طبق فرهنگ لغت کمبریج (2021) دهان به دهان (WOM) به افرادی اشاره دارد که در مورد چیزی صحبت می کنند یا درباره چیزی به مردم می گویند.

ایده دهان به دهان در طول سال ها تغییر کرده است. روش سنتی که بر انتشار یک پیام به صورت شفاهی از فردی به فرد دیگر متکی بود، تا حد زیادی با استفاده روز افزون از رسانه های اجتماعی جایگزین شده است. در واقع، رسانه های اجتماعی قدرت بازاریابی دهان به دهان را بسیار بیشتر کرده اند.

مزایای بازاریابی دهان به دهان

دهان به دهان چندین مزیت دارد و می تواند بخش مهمی از ارتباطات بازاریابی یکپارچه باشد. درست است که می تواند به تنهایی کار کند ولی با این حال، اغلب در ارتباط با سایر تکنیک‌های تبلیغاتی مانند تبلیغات و پیشبرد فروش، بهترین عملکرد را دارد. طبق گفته محققان ، 92٪ از مصرف‌کنندگان به تبلیغات دهان به دهان، یعنی توصیه‌های دوستان و خانواده نسبت به سایر اشکال اعتقاد دارند اکثر مدیران بازاریابی نیز این روش را موثرترین شکل بازاریابی می دانند. هنگامی که مشتریان واقعی بازخورد مثبتی در مورد محصول/خدمت می دهند، قابل اعتمادتر می شود. بازخورد مثبت بی طرفانه می تواند به متقاعد کردن مشتریان بالقوه برای در نظر گرفتن خرید از یک برند کمک کند.

تبلیغات دهان به دهان برای ایجاد آگاهی از برند بسیار خوب است. هنگامی که شخصی چیزی را با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده به اشتراک می گذارد، این احتمال وجود دارد که آن شخص اطلاعات را با دیگران نیز به اشتراک بگذارد. به خصوص، در زمان رسانه های اجتماعی، اگر چیزی ویروسی شود، مانند یک جادو عمل می کند و آگاهی گسترده ای از برند ایجاد می کند، حتی اگر مکالمات به خرید تبدیل نشود.

یکی از بزرگترین مزیت های بازاریابی دهان به دهان هزینه مقرون به صرفه آن است. معمولاً ارزانتر از انواع دیگر بازاریابی است. از آنجایی که این یک ارتباط شفاهی است، به خودکار، کاغذ، سیستم‌های کامپیوتری یا هر وسیله دیگری نیاز ندارد که این باعث صرفه‌جویی در هزینه های شرکت می‌شود.

به گفته کاتلر و همکارانش یکی از جنبه های کلیدی شبکه های اجتماعی تبلیغات دهان به دهان است و تقریباً غیرممکن است که امروزه شرکتی را پیدا کنید که از رسانه های اجتماعی برای انتشار دهان به دهان مثبت استفاده نمی کند

معایب بازاریابی دهان به دهان

یکی از بزرگترین معایب بازاریابی دهان به دهان، پوشش محدود آن است. یک مشتری راضی ممکن است به یک دوست یا حتی دو دوست در مورد یک محصول/خدمت بگوید که پس از آن می توانند محصول/خدمت را خریداری و استفاده کنند و تجربه را با دیگران به اشتراک بگذارند. این نوع بازاریابی معمولاً محدود به خانواده و دوستان است و انتشار پیام نسبت به سایر اشکال تبلیغات بیشتر طول می کشد. بنابراین، سازمان ها برای استفاده بهینه از بازاریابی دهان به دهان باید از رسانه های اجتماعی استفاده کنند.

کنترل محدود بر پیام یک مشکل در بازاریابی دهان به دهان است. همیشه افرادی هستند که از یک شرکت شکایت می کنند و ناراحتی های خود را به صورت آنلاین و آفلاین به اشتراک می گذارند. تنها چند مشتری ناراضی نیاز است تا تصویر یک برند را منفی کنند . این نکته را همیشه بخاطر داشته باشید : مشتری راضی خوبیتان را به دو نفر و مشتری ناراضی به ده نفر بدی شما را می گوید.