ما در دوره ای بی سابقه در تاریخ هستیم و بیشتر مشاغل نه تنها تحت تاثیر تحریم ها بلکه تحت فشار شدید اقتصادی ناشی از همه‌گیری COVID-19 و پیامدهای بی‌شمار آن هستند. بسیاری از صاحبان کسب‌وکار و کارآفرینان، هراسان هستند. مشکل این است که اتخاذ یک استراتژی مبتنی بر ترس اغلب منجر به رکود اقتصادی می شود. این به این دلیل است که کسانی که از از روی ترس اقدام می کنند به جای رشد، کوچک شدن را به همراه دارند.

طبیعت انسان این گونه برنامه ریزی شده است: جنگ یا فرار. وقتی آماده جنگ هستیم و آن حالت دفاعی را در نظر می گیریم، این کار را در تلاش برای کاهش تلفات احتمالی و زنده ماندن انجام می دهیم. با این حال، مسئله این است که این دقیقاً همان اقداماتی است که به دلیل کاهش درآمد و اخراج کارکنان منجر به کوچک شدن یا حتی شکست مشاغل می شود.

از سوی دیگر، برخی از کسب‌وکارها نه تنها از رکود جان سالم به در می‌برند، بلکه در واقع در زمان‌های به ظاهر نامناسب رشد می‌کنند. اما چگونه؟ چرا؟

تفاوت در این واقعیت نهفته است که برخی از صاحبان مشاغل و تیم های مدیریتی بحران را به عنوان یک فرصت می بینند. و وقتی به آن فکر می‌کنید، هر ابری دارای پوشش نقره‌ای است، یا حداقل در مورد تجارت، فرصتی است که در مواجهه با ناملایمات به وجود می‌آید.

نکته کلیدی این است که به شیوه ای ارتجاعی عمل نکنید. در حالی که واکنش غریزی ممکن است قرارداد عملیات تجاری و کاهش هزینه ها در هر زمان ممکن باشد، کوچک کردن بی رویه عملیات شما تأثیر معکوس خواهد داشت.

کسب‌وکارهایی که از طریق بحران‌های اقتصادی رشد می‌کنند، تلاش‌های خود را دوچندان می‌کنند، با این درک که در این مرحله بحرانی، رشد به زمان، تلاش و منابع بیشتری نیاز دارد. ممکن است مجبور شوید 10 برابر بیشتر تلاش کنید تا مشتریان بیشتری به دست آورید. اما، اگر شما مایل به رشد باشید، مشتریان بیشتری خواهید داشت، در حالی که رقبای شما در حال از دست دادن کارکنان خود هستند. در اینجا پنج استراتژی کلیدی برای تحقق آن وجود دارد.

1. تلاش های بازاریابی و تبلیغاتی خود را افزایش دهید.

مدیران باتجربه می دانند که بازاریابی و تبلیغات موثر باعث فروش می شود. آنها همچنین می دانند که در دوران رکود، اکثر مشاغل دیگر، از جمله رقبا، هزینه های بازاریابی و تبلیغات خود را در طول رکود اقتصادی کاهش می دهند. فرصت!

این زمانی است که آنها کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی را تقویت می کنند تا از رقبای خود که در همان زمان، کسب و کار خود را کاهش می دهند و به زمین می اندازند، جلوتر باشند.

2 – بیست درصد پایینی مشتریان خود را حذف کنید.

این در مورد مشاغل تجارت الکترونیک صدق نمی کند، اما بقیه باید به آن توجه کنند. آیا غیر قابل تصور به نظر می رسد؟ آیا باید مشتریان را در چنین زمانی از دست داد ؟ بله. و این همان کاری است که مدیران باهوش برای پیشرفت انجام می دهند. همه ما مشتریانی داریم که پرداخت آنها با تاخیر است، در دردسر هستند یا به نسبت انرژی ای که از سازمان میگیرند درآمد خوبی برای شرکت ندارند. اکنون این مشتریان را حذف کنید، زیرا اگر تلاش های بازاریابی خود را افزایش دهید، مشتریان جدیدی را جذب خواهید کرد، که به همان منابع داخلی نیاز دارد که اکنون توسط مشتریان کم بازده خورده شده است.

3. به مشتریان خود کمک بیشتری ارائه دهید.

فهرستی از چالش هایی که ممکن است مشتریان شما در طول رکود با آن ها روبرو شوند تهیه کنید. با تیم خود در مورد اینکه چگونه شما، یا کارمندانتان می توانید به مشتریان کمک کنید تا دوران رکود را بهتر تحمل کنند، فکر کنید. با مشتریان خود تماس بگیرید و از آنها در مورد چالش هایشان بپرسید و به آنها کمک کنید.

اگر کاری وجود دارد که می‌توانید بدون افزایش هزینه‌های خود انجام دهید، آن را به صورت رایگان پیشنهاد دهید . برای هر چیزی که بیش از حد قابل توجه است هزینه بگیرید، اما با قیمت مناسب یا با شرایط پرداخت پیشنهاد دهید.

4. بهبود فرآیندهای عملیاتی، و ارائه تجربه بهتر به مشتری.

اکنون وقت آزاد بیشتری دارید. از آن برای بهبود فرآیندهای داخلی و کیفیت محصولات قابل تحویل خود و ایجاد سیستمی برای ارائه بهترین خدمات به مشتریان در کلاس خود استفاده کنید. اگر قرار است بعد از این طوفان جلو بیایید، باید بهترین کیفیت و خدمات مشتری را به شیوه ای کارآمدتر از رقبای خود ارائه دهید. این به طور چشمگیری ریزش مشتری را کاهش می دهد و در عین حال ظرفیت شما را برای خدمات رسانی به مشتریان بیشتر افزایش می دهد.

نمی دانید از کجا شروع کنید؟ با مشتریان خود تماس بگیرید و از آنها بخواهید محصولات/خدمات و خدمات مشتری شما را در مقیاس 1 تا 10 رتبه بندی کنند. برای هر پاسخ زیر 10، بپرسید که چه چیزی آن را به 10 تبدیل می کند. بیست تا سی پاسخ را جمع آوری کنید و سپس با تیم خود جمع شوید. برای ارائه لیستی از چیزها و پروژه هایی که باید برای بهبود آنها انجام دهید. این تضمین می کند که می توانید در مرحله مهم بعدی موفق شوید.

5. بدترین کارمندان خود را اخراج کنید، در حالی که به بقیه کارکنان خود اطمینان دهید که به رفاه آنها متعهد هستید.

این احتمال وجود دارد که شما کارمندانی داشته باشید که آنها را در شرکت نگه داشته اید زیرا ممکن است قسمتی از کار را در دست داشته باشند. با این حال، این افراد معمولاً دارای عملکرد ضعیف هستند. آنها با در توسعه شرکت سهمی ندارند و مشکلات بی شمار دیگری دارند. اکنون زمان آن است که اجازه دهید آنها برای رشد شرکت کار کنند البته با اخراج شدنشان تا هم شرکت از هزینه اضافی نجات پیدا کند هم نیروی هایی که راندمان بالا دارند بدانند کار آنها دیده می شود.