بازاریابی موثر با یک استراتژی بازاریابی عالی و آگاهانه شروع می شود. استراتژی بازاریابی خوب به شما کمک می کند تا اهداف بازاریابی را به شکل واضح، واقعی و قابل سنجش برای کسب و کار خود تعریف کنید. استراتژی بازاریابی شما بر نحوه اداره کسب و کار شما تأثیر به سزایی دارد، بنابراین باید با تیم خود مشورت کنید تا عملکرد موفقی در بازاریابی داشته باشید. در این مقاله به برخی استراتژی های عملکردی می پردازیم که می تواند بمب موفقیتی باشد که روند کار شما را بهبود ببخشد.

استراتژی های بازاریابی چه کاری برای ما انجام می دهند

  1. شرح می دهد که شما چه نوع کسب و کاری دارید و چه خدماتی را ارائه می دهید
  2. توضیح می دهد که برند محصولی شما چه نقشی در موفقیت کسب و کارتان دارد
  3. بر روی عملکرد رقبای شما تمرکز خواهد کرد
  4. هر نوع تاکتیک جدید که برای بازاریابی روانه بازار شده باشد را ارائه می دهد
  5. به شما این امکان را می دهند که یک برنامه بازاریابی (تاکتیک هایی برای ارائه) بسازید و اثربخشی آن را اندازه گیری کنید.

در اصل یک استراتژی زمانی موفق است که بتواند کلیتی از اهداف را برای بازاریابی برند شما مشخص کند، پس با برنامه هایی که برای بازاریابی تعیین می شود کاملا تفاوت دارد، این نوع استراتژی می تواند برای مدت زمان زیادی استفاده و سپس در بخش هایی در آینده توسعه پیدا کند تا تاکتیک هایی که برای سال های آینده در نظر دارید را پیاده کند.

یک استراتژی بازاریابی موفق بنویسید

استراتژی بازاریابی که توسعه یافته باشد به شما کمک می کند تا اهداف کسب و کار خود را تحقق بخشید و بر اقدامات لازم برای دستیابی به مشتریان مناسب تمرکز کنید. توسعه یک استراتژی بازاریابی شامل مولفه های ذکر شده در بخش زیر می باشد ، همچنین به شما کمک می کند از سرمایه گذاری خود نهایت استفاده را ببرید، شما برای کسب و کار خود باید بازاریابی خود را متمرکز نگه دارید و نتایج فروش خود را اندازه گیری و بهبود بخشید.

تعیین کردن هدف هایی که برای کسب و کار خود دارید

پس از گام هایی که برداشته شده می توان مجموعه ای از هدف ها را تعیین کرد که سبب گسترش کسب و کار شما شود و این هدف های کسب و کار شامل بخش های زیر می شود:

اینکه مشتریان از محصولات و خدمات کسب و کار شما آگاهی بیشتری داشته باشند

مشتری های جدید زیادی را جذب کرده و مشتری های قدیمی را نگه دارید

هنگام تعیین اهداف، بسیار مهم است که تا حد امکان هدفمند باشید تا بتوانید به طور موثر نتایج را با هدفی که برای دستیابی به آن تعیین کرده اید، اندازه گیری کنید. معیاری بسیار آسان و جالب برای رسیدن به هدف هایتان، روش SMART است

:

وضوح هر آنچه را که می خواهید به شکل واضح و مشخصی بیان کنید.

قابل سنجش و اندازه گیری هر کسب و کاری باید دارای معیارهایی باشد که بر اساس آنها اهداف خود را تنظیم و قابل اندازه گیری کند.

دست یافتنی بهتر است هدف هایی را تعیین کنید که در دسترس و دست یافتنی باشند.

واقع گرایانه واقع بین باشید و در جستجوی اهدافی باشید که به شما در بهبود کسب و کارتان کمک خواهد کرد.

محدود به زمان محدوده ای از زمان را تعیین کنید تا بتوانید به هدف های موردنظر خود در آن محدوده برسید.

اهداف بازاریابی خود را بیان کنید

بازاریابی دارای هدف های خاصی است که باید آنها را جمع آوری کرده و همراه با تیم خود به تحقیق درباره این اهداف بپردازید، این مورد دارای نتایج ارزشمندی است که در سال بعد این نتایج به وضوح دیده می شوند.

نمونه هایی از اهداف بازاریابی عبارتند از:

افزایش نفوذ بازار

(افزایش فروش محصولات به مشتریانی که از قبل وارد بازار هدف شما شده اند)

توسعه بازار

(افزایش فروش محصولات به مشتریانی که از به تازگی وارد بازار هدف شما شده اند).

اهدافی که برای بازاریابی تعیین می شود باید بلند مدت باشد و حتی در این راه ممکن است سالیان زیادی طول بکشد تا هدف اصلی خود را بدست آورید، در این راه می توان به اهداف کوچکتری نیز دست یافت، باید بدانید که اهداف شما دارای اندازه گیری مشخصی باشند و زمان مشخصی را نیز برای آنها تعیین کنید.

حتما درباره بازار خود تحقیق کنید و استراتژی هایی را عملی کنید که هم بتوان آنها را اندازه گیری کرد و هم اینکه آنچه می خواهید را برآورده کند، اگر مدت زیادی است که از یک استراتژی خاص استفاده می کنید می توانید آن را بر حسب هدف های خود تغییر دهید، مثلا اگر می خواهید وارد بازاری جدید و خارجی شوید ابتدا باید رقیبان خود را بشناسید و از فناوری های جدیدی برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید.

درباره بازار خود تحقیق کنید

وقتی می خواهید بازاریابی را شروع کنید اولین قدم برای شروع کار تحقیق کردن است، شما باید درباره بازار خود اطلاعات مشخص و درستی را بدست آورید، اطلاعاتی مانند:

سنجش بازار هدف

میزان رشد بازار

روندهای اجتماعی

جمعیت شناسی

(آمار مشخص شده ای همانند سن، جنسیت و نوع خانواده).

این موضوع بسیار دارای اهمیت است که بازار هدف خود را کاملا موشکافی کنید، به این دلیل که اگر تغییری به مرور زمان ایجاد شد از ان آگاه باشید، اینگونه است که استراتژی های شما هدفمند خواهند شد.

مشتریان بالقوه خود را مشخص کنید

اگر می خواهید که بازاریابی شما موفقیت آمیز باشد، یک نمایه از مشتری های بالقوه و بالفعل خود تعیین کنید،این نمایه می تواند مربوط شود به الگوهای خرید در بازار یا اینکه رقبای شما چه محصولی را می خرند و یا بازار خرید آنها کجاست؟ اگر روند کار دستتان بیاید به راحتی می توانید مشتری های جدید به بازار فروش خود اضافه کرده و از طرفی نیز این روابط و کارها بر روی ثابت ماندن مشتری های شما بسیار موثر است.

رقبای خود را مشخص کنید

در این بخش به این موضوع پرداخته می شود که برای موفقیت در کسب و کارتان باید رقیب های خود را بشناسید، خب به این مرحله که می رسیم باید بدانید رقیب شما چه نوع محصولاتی و با چه کیفیتی محصولات خود را ارائه می دهد، قیمت گذاری چگونه است و زنجیره تامین رقیب شما کجاست؟ این نوع تحلیل می تواند کسب و کار شما را بسیار متمایز کرده و همچنین شما متوجه خواهید شد که با بررسی های موجود نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید.

از اهداف بازاریابی خود با استراتژی های جدید حمایت

بازارهای هدف را جستجو کنید و با طراحی استراتژی هایی جذاب و عالی وارد این بازارها شوید. مثلا می توان بر روی آگاهی نسل جوان کار کرد ، استراتژی های مربوطه شما می تواند افزایش حضور آنلاین شما در رسانه های اجتماعی با ارسال و بروز رسانی های منظم در مورد محصول خود در اینستاگرام یا فیس بوک باشد. تبلیغات در مجلات محلی برای جوانان؛ یا ارائه تخفیف برای دانشجویان نیز راهکار خوبی است.